De generaal en de monnik

“Ik denk dat jij een boeddhist was in één van je voorgaande levens”. Eddie en ik zaten op een terras in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Met 400.000 inwoners kan je nauwelijks van een stad spreken (zeker niet in drukbevolkt Azië), maar het heeft een charisma om u tegen te zeggen en één van de mooiste tempels waarin ik al heb rondgezworven.
Eddie en ik kennen elkaar amper, we zijn elkaar een uurtje eerder tegen het lijf gelopen. Eddie doorkruist sindsdien mijn Zuidoost Aziatische pad en dat is geen toeval. Zoals iedereen hier weet, bestaat toeval niet en elke gebeurtenis heeft een reden. Geloof, bijgeloof en spiritualiteit maken deel uit van elke dag.

Mijn vriendin Karen laat een goeroe overkomen die voor haar (en duizenden anderen in Penang) een blaadje van een boom meebrengt, háár blaadje. Op basis van haar blaadje kent de goeroe Karens verleden en, interessanter, vertelt hij haar de toekomst. Toen Karen mij dit vertelde, kon ik alleen maar hopen dat die man ergens in een groot bos woont, zodat dat zoeken naar al die persoonlijke blaadjes toch redelijk efficiënt kan verlopen.

Zoë daarentegen is niet zot van blaadjes van bomen en gaat dus naar een tempel waar een goeroe haar blaadjes geeft met zijn gekrabbel op. Die papiertjes brengen geluk en bescherming en ze draagt ze dus altijd in een plastiek zakje op haar lichaam. Als de goeroe haar vertelt dat ze zich het komende jaar rustig moet houden en geen risico’s mag nemen, dan zal ze: niet geen zwemmen of duiken, niet gaan rotsklimmen, geen investeringen doen in een huis of een bedrijf. Kortom, ze zal geen zotte dingen doen dat jaar.  



Op dat terras in Vientiane, bij een goed glas wijn (Laos is een Franse kolonie geweest), vertelde mijn vriend Eddie dat hij al jaren kampte met dezelfde nachtmerrie, vol hevige gevechten, rondspattend bloed en lijken. Een fortune teller (de Nederlandse vertaling ‘waarzegger’ dekt volgens mij niet de lading van wat hier in Azië verstaan wordt onder fortune teller) wist hem te vertellen dat hij in een vorig leven een belangrijke generaal is geweest, die vele veldslagen heeft geleid en die uiteindelijk uit het leger is gestapt wegens een depressie (en monnik is geworden in een klooster). Dat verklaart ook meteen waarom Eddie geweldig goed kan vechten, al van kleinsaf, zonder ooit enige training hierin gekregen te hebben.

En daarom is het niet raar dat Eddie mij vertelt over mijn vorig leven als een boeddhist. En daarom is het ook niet raar dat hij mij binnenkort meeneemt naar zijn persoonlijke fortune teller om dit bevestigd te zien.
Ik ga alvast op meditation retreat om te zien hoeveel boeddhist er nog in mij zit...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
You prefer to read my stories in English?
Find them now on www.aboutfoodandflings.blogspot.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram