Food - Malaysia - Teh'O Limau

Ik kan mij nog perfect herinneren wanneer ik mijn eerste Maleisische ice lemon tea heb gedronken. Het was op Pulau Pangkor, na een veel te korte nacht (te laat en te veel bbq’en, te lang naar de sterren liggen kijken op het strand en te veel zandluisbeten gekregen) in een niet zo geweldige kamer (gelukkig kon ik diezelfde dag bijschuiven in de bungalow van mijn reisgezel). Ik was dus toe aan een stevige opkikker vooraleer ik dit geweldige eiland met een scooter verder ging verkennen. 

In België durf ik als eens een ice tea drinken, meestal na den tennis met Liesbet (als ik geen zin heb in een Kriekske) en dus leek het mij geen slecht idee om een ice tea te bestellen. Mijn ice lemon tea, lemon ice tea of iced lemon tea (afhankelijk van de menukaart die je voorgeschoteld krijgt) kwam in een plastieken, gekleurd glas - een beker dus - (de standaard serveerwijze van een ice tea zo kon ik later vaststellen) en met een rietje! Na een flinke zuig vulde mijn mond zich met een lichte zurige en dan zoete smaak, waarna de aroma’s van thee mild naar boven kwamen. Vanaf die eerste slok is dit mijn favoriete drankje geworden, dat minstens 1 keer per dag op mijn menukaartje staat!




En zo maak je die befaamde Teh ‘O Limau Sejuk zelf op een warme zomerdag: 


Benodigdheden
  • Een theebuiltje (klassieke donkere thee, liefst zonder een smaakske. Geen groene thee) 
  • 2 limoentjes. De Aziatische mini-limoentjes zijn minder zuur dan degene die wij kennen. Dus best maar 1 ‘Belgische’ limoen gebruiken 
  • Kristalsuiker of vloeibare suiker 
  • IJs. Massa’s ijs 
  • Een gekleurde plastieken beker (genre campingbeker) en een rietje. Zeer belangrijk! 

Hoe maak je het: 
  • Kook wat water, ongeveer de helft van het glas dat je wil gebruiken. Giet het water in je glas, voeg het theebuiltje thee en laat trekken naar eigen smaak.
  • Voeg 1 à 2 koffielepels suiker toe en roer goed, zodat de suiker oplost. 
  • Nijp de limoen uit in je glas (snij hem in de helft of in kwartjes) en gooi het restant van de limoen mee in het glas. Roer.
  • Vul het glas aan met ijs (idealiter crushed ice, maar ijsblokjes zijn ook goed) en een rietje. Enjoy! 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram