Het ondernemend beestje diep in mij

Er zit een beestje in mij. 

Het voorbije jaar zat het verscholen in een klein hoekje. Rustig rondkijkend, wat afwachtend gadeslaand, glimlachend naar wat er in de wereld rondom haar gebeurt. Dat beestje, kalm en gelukkig, hoeft niet veel meer te krijgen dan wat eten, drinken en liefde. Een beetje zoals een klein katje. Dierenvriend is niet meteen wat je met mij associeert, maar ik hou van dat katje, het is ongeziene dierenliefde!

Dan zijn er periodes waarin het beestje zich van haar andere kant laat zien. Het krijgt manen, tanden en klauwen en ontpopt zich tot een Beest. Het is zoals een dieselmotor die op gang is gekomen, waardoor er een soort oerkracht ontstaat. Een brullend beest, klaar om ertegenaan te gaan. Klaar om erin te vliegen, om iets te... DOEN!

Ik hou van dat kleine katje, maar het kan die grote brullende leeuwin niet tegenhouden. Ze noemen dat ‘de aard van het beestje’ of zoiets. Als het erop aan komt, dan kan ik niet stilzitten en moet ik iets ondernemen. En ik weet niet goed waarom. Want iets ondernemen (en dan bedoel ik niet een wandeltocht maken ofzo), creeert bij mij stress, spanning en kopzorgen. Het kan mijn leven beheersen en zelfs bij momenten bepalen. Ik hou daar niet van, want het plezier dat met het originele idee gepaard ging, lijkt te verdwijnen als sneeuw voor de zon. 

En toch blijkt (en blijft) het sterker dan mezelf. Die blog (amper een paar maand oud), daar moet ik toch stilaan eens sponsors voor gaan vinden! Al dat lekkere eten hier in Penang en niemand die toeristen hierin wegwijs maakt? Daar moeten toch food tours voor georganiseerd worden! Die prachtige reisfoto’s? Kan ik daar niet mee in een galerij gaan hangen? En moet ik die dan niet eerst op canvas laten drukken? Ik zie overal opportuniteiten (als er een woord is dat genomineerd moet worden voor lelijkste woord aller tijden...), waardoor ik mezelf onnodig met vanalles bezig houd. 



‘Waarom eigenlijk?’. 


Het is een simpele vraag, maar ik weet er geen antwoord op.

2 reacties:

Sandra zei

Ik ken het Beestje! Alleen heb ik het op wat latere leeftijd pas toegelaten om te brullen. Geïnspireerd door Chris Gillebeaus "The Art Of Non-Conformity" en "The $100 Start Up". (Tim Ferriss 'didn't do the tric' voor mij!) En nu ben ik een ondernemende food coach met 'overseas ambitions'. Veel succes met jouw nieuwe 'speeltje'. Misschien tot volgend jaar, ergens in Azië :-)

Lienx zei

Dag Sandra,

Wow, een ondernemende food coach?! Wat is dat? Ik ben benieuwd...

Lien

2 reacties:

Sandra zei

Ik ken het Beestje! Alleen heb ik het op wat latere leeftijd pas toegelaten om te brullen. Geïnspireerd door Chris Gillebeaus "The Art Of Non-Conformity" en "The $100 Start Up". (Tim Ferriss 'didn't do the tric' voor mij!) En nu ben ik een ondernemende food coach met 'overseas ambitions'. Veel succes met jouw nieuwe 'speeltje'. Misschien tot volgend jaar, ergens in Azië :-)

Lienx zei

Dag Sandra,

Wow, een ondernemende food coach?! Wat is dat? Ik ben benieuwd...

Lien

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram