Laos - Pinda's met limoenblaadjes - Laat die olijven links liggen deze kerst.

Ook al besefte je het zelf niet, maar op gefrituurde pinda’s met limoenblaadjes heb je al je hele leven zitten wachten! Ik heb moeten wachten tot aan mijn 32ste verjaardag vooraleer ik dit voor de eerste keer proefde. 

En ik had direct spijt.... Spijt dat het zo lang geduurd had vooraleer ik dit lekkernijtje ontdekte. Gefrituurde pinda’s met limoenblaadjes zijn de koninginnen van de titbits! Als je niet weet wat titbits zijn, hier is de uitleg. 

Ik ontdekte het met mijn vrienden Pele en Anne-Marie toen we samen in Laos waren. Na een stevige busrit kwamen we toe in Luang Prabang, één van de werelderfgoedplaatsen in Laos. ’t Was absoluut tijd voor een pintje en daar werd een potje met pindanoten bij geserveerd. Op het eerste zicht leek er niets spectaculair aan de hand. Ze zagen er wat vettig uit en donker, dus ik concludeerde dat de barman ook een bedrijvig friturist was. Nietsvermoedend steek ik een paar van die nootjes in mijn mond en olalala.... 

toen werd het stil hoor. 

Nog eentje, nog eentje, nog....., nog een potje, nog een beetje,.... Oh yes, dit waren niet zomaar gefrituurde nootjes, dat zou hen zeer veel oneer aandoen! Ze waren gefrituurd met kaffir limoenblaadjes, een beetje look, een beetje citroengras, een beetje gember, een beetje chili. Weet je, alles wat een recept interessant maakt in Zuid-Oost Azië. Eens gefrituurd zijn al die ingrediënten zo lekker knapperig en dan gooi je er nog een beetje grof zeezout op en klaar. 

Picture credits to Vietnam on a plate.

Man, ik kan mij de moment nog exact herinneren op dat terras. En het zou mij niet verbazen mocht dat bij Pele en Anne-Marie ook zo zijn. Die gaan trouwen volgend jaar, ik weet al wat de titbits gaan zijn denk ik :-)

Oh ja, het recept: ja, alles van hierboven in arachide-olie gooien. Heb je minder (of andere dingen) in huis, gooi er dan wat bij dat volgens jou logisch zou zijn. Denk aan zout, pikant, smaakbommetje!

Gooi die olijven aan de kant deze kerst en serveer borrelnootjes-Asian-style!

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram