TravelAppAlphabet - De wijstste apps voor op reis.

Toen ik voor het eerst ver begon te reizen, was er over GSM’s geen sprake, laat staan apps. Er was toen zelfs nog geen internet, denk ik. Maar dat kan ik mij niet zo goed meer herinneren. De postduif was in die dagen wel al op pensioen gezet, zo oud ben ik nu ook weer niet (*efkes kaderen*). Maar wij schreven toen wel heel vlijtig brieven naar elkaar. Op van dat flinterdun papier. De envelop had van die rood/blauwe blokjes langs de randen en een voorgedrukte stempel ‘Airmail’. We schreven op dit dunne papier omdat je betaalde per gram. En als je ver van huis was, kon die rekening al eens flink oplopen, tot wel 50 euro. Ah nee, juist, 50 Belgische Frank. Het was toen ook nog frank. 


Vandaag gaat er geen dag voorbij of ik zit te tokkelen op en te wrijven over mijn smartphone. Ik kan zelfs stellen dat ik nooit een leven als nomade zou kunnen leiden (en durven leiden) zonder mijn smartphone. Wat een teleurstelling, lezers, nee, ik ben toch niet zo moedig als jullie soms schijnen te denken. Mijn bedoeling van deze blogpost was initieel om je wat inzicht te geven in de apps die ik gebruik onderweg. Tot ik tot de conclusie kwam dat het zo een lange lijst vol saaie details zou worden dat julie allicht bij app nummer 6 het kruisje in de rechterbovenhoek aanklikken. Dus voila, het is een AppAlfabet geworden! Gewoon de naam van de app en 1 zinnetje over wat de app voor je kan doen. En ja, er is een app met een X (die ik heel vaak gebruik) en met een Y (een heel handige). Stay tuned:

AirBnB: even een open deur binnentrappen met de eerste app. App om unieke accomodatie te vinden bij mensen thuis (ipv hotels en guesthouses), waar dan ook ter wereld.

Bank App: als je bank een app heeft om betalingen te doen en rekeningstanden te checken, zeker op je smartphone zetten. Handig.

Circuit Training: tijd en ruimte (letterlijk) vinden om te sporten onderweg is moeilijk, heel moeilijk. Circuit training kan je doen naast je bed op je hotelkamer.

Dropbox: al mijn documenten staan in de cloud bij dropbox. Alles bij de hand, altijd, als je WIFI hebt.

Email app: ja, alle emails komen bij mij op 1 app toe, handig te beheren, want ik heb 4 actieve emailadressen, voor verschillende bedrijfjes.

Facebook page manager: ik beheer 3 ‘bedrijfspagina’s’ op Facebook (NoMadBelgian, Heritage On A Plate en Morpheus – The Change you deserve). Deze app maakt het mogelijk om te posten op deze pagina’s, andere pagina’s te volgen en artikels te delen vanop die pagina’s. 

Google maps: uiteraard! Je kan die ook offline gebruiken en je eigen maps creëren met plekken erop die je wil bezoeken, zoals een wijs cafeetje of een mooie winkel.

HotelQuickly en HotelTonight: ik gebruik beiden (HQ zit in Azië, HotelTonight wereldwijd) wanneer ik op korte termijn (voor vandaag of morgen) een hotelkamer zoek. Heel goeie deals!

Instowgram: kleine broertje van Instagram. Perfect voor wanneer je 2 Instagram accounts beheert!

Kayak: één van de zoekmachines bij uitstek om vluchten te vinden (nagenoeg hetzelfde als Skyscanner). Ik gebruik ook de ITA Matrix app, die de beste zoekmachine voor vluchten is, maar je kan niet boeken in deze app.

Lapse It: ik maak al eens graag een timelapse/stopmotion filmpje, voorlopig zonder al te grote tevredenheid van mezelf. Dit is de app die ik tot nu toe het liefst gebruik. Suggesties zijn welkom (Android please :-)).

Messenger: samen met WhatsApp één van de meest gebruikte apps op mijn telefoon. Handig om via Facebook met vrienden in contact te blijven. Want hey, wie zit er nu niet op Facebook!

Orbot: een app die je toelaat om anoniem te surfen op het web. Waarom wil je dat? Wel, wanneer je een search doet naar iets (een vlucht op Kayak bijvoorbeeld) vandaag en de komende dagen nog eens, dan gaan vele apps en websites er vanuit dat je wel heel geïnteresseerd bent. En ze serveren je dus een duurdere prijs, om je snel te laten beslissen! Anoniem surfen lost dit op. 

Pocket: mijn favoriet dezer dagen. Alles wat je maar interessant vindt op het net en later wil kunnen consulteren (zonder de link in je favorieten te steken), share je in je eigen ‘Pocket’. Je hangt er een zelfgekozen tag aan vast en hopla, een geweldige bibliotheek aan info bouw je op.

Receipt Ninja: reis je met twee of meer? Gedaan met bijhouden op een papiertje wie wat heeft betaald. Gewoon Receipt Ninja gebruiken. Linkt met je Facebook vrienden (als je dat wil) en op het einde maakt het een rapportje wie hoeveel aan wie moet betalen. Great stuff!

Skype: ja, uiteraard! Bellen en videoën met iedereen, waar ook ter wereld (als ze wakker zijn en ingelogd).

De T is een probleem, want ik heb (naast Twitter en Tripadvisor) nog 3 apps die ik wil delen met jullie. Misschien kan dat compenseren voor het feit dat er geen J, N en Q app is?

Touchnote: Geweldige app! Je laadt een foto op, je schrijft een tekstje en de app maakt er een postkaart van, die wordt geprint en opgestuurd naar wie en naar waar je ook maar wil!

Timehop: Deze app keert terug in je archieven en kijkt wat je allemaal deed op de dag 1 jaar, 2 of 3 jaar geleden. Leuke trip down memory lane. 

Trello: de goeie, ouwe to do lijstjes, maar dan op een leuke, mooie manier te beheren. Love it! Jammergenoeg zonder herinneringsalarm.

Een of andere vertaalapp: ik heb altijd een app gedownload die mij helpt de lokale taal te leren (bv DuoLingo) en een vertaal/woordenboek-app. Kan al eens van pas komen als je niet heel de tijd naar een straat genaamd Jalan Sehala wil lopen zoeken in Maleisië...

WhatsApp: hoeft geen intro, zeker? De manier om met vrienden in contact te blijven. Heel fijn.

WatermarkApp: oke, nog een W, maar dat komt omdat ik geen Y-app heb. Ik ben misschien wat paranoide, maar ik denk dat sommige van mijn foto’s zo geweldig zijn dat anderen ze willen stelen. Stelen, zeg ik u! Dus, voor de foto’s op de blog, zet ik er een watermark op.

XE converter: bevat de huidige koersen van maximum 10 munten. Handig als je geen 10 euro voor een banaan op de markt wil betalen, omdat je niet weet wat de munt waard is.

Zaklamp: ja, misschien niet zo high tech als alle andere apps hierboven, maar ik kan je zeggen dat dat al serieus van pas is gekomen!

Happy traveling!

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram