Hollanders en lekker eten.

Hollanders en lekker eten. Hoe hard de media ook zijn best doet om ons van het tegendeel te overtuigen, het blijft toch een contradictio in terminis. Althans, dat dacht ik voor ik naar Maastricht ging een tijd geleden. Sindsdien moet ik toegeven dat Hollanders op de goede weg zijn wat hun culinaire exploten betreft. Je kan natuurlijk bijna argumenteren dat Maastrichtenaren zo dicht bij de Belgische grens wonen dat het eigenlijk bijna Belgen zijn en dus geen échte Hollanders. 

Mijn vriendin Liesbet had gesuggereerd om naar Maastricht te gaan voor een weekendje kletsen, wijntjes drinken (voor Liesbet is het enkelvoud voldoende) en gewoon wat rond te wandelen. We hadden een geweldig leuk slaapplekje gevonden midden in de stad aan de markt, met uitzicht op een prachtig verlichte kerk. Dat was al direct een goeie start. 

Maar wat zich de volgende dag ontvouwde voor mijn ogen was nog beter! Maastricht heeft in elk hoekje en kantje een delicatessenzaak! Zalige winkeltjes met artisanaal gebakken brood, een assortiment kazen om u tegen te zeggen, gebak dat verleidelijk in de etalage staat te lonken,.... Gewoon willekeurig door de straatjes lopen en je komt van het ene foodparadijs in het andere terecht. 



Mijn persoonlijke favoriet is een klein winkeltje waar nog volgens de oude tradities confituren worden gemaakt, Adriaan De Smaakmaker (gewéldige naam vind ik dat). Vooraan de winkel staan de gevulde potjes te blinken en verder in de winkel zie je de eigenaar in geurige, dampende potten roeren, klaar voor de volgende batch. Hier geen aardbeien-, peren- of kriekenconfituur (of ja, toch wel, maar het trok mijn aandacht niet), maar confituren (of chutneys, gelijk ge wilt) met gember, limoengras, aubergine of banaan. Je kan proeven zoveel je wil en er zijn echt wel een paar juweeltjes te vinden. 

Ideaal als geschenk wanneer je zelf geen zin hebt om confituren te staan draaien in je keuken. Voor een ander, of gewoon voor jezelf. Het is een fantastische manier om je steentje bij te dragen aan lokaal, kleinschalig, seizoensgebonden en al dat soort van ‘hippe’ woorden.

2 reacties:

Liesbet zei

Kan het alleen maar beamen Lien!

Lienx zei

Ze zijn aan een inhaalbeweging bezig!

2 reacties:

Liesbet zei

Kan het alleen maar beamen Lien!

Lienx zei

Ze zijn aan een inhaalbeweging bezig!

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram