Vietnam - De zoete, caffeinezonde.

Als Belg dacht ik altijd dat wij één van de meest koffiedrinkende landen ter wereld waren. Geen idee of dat terecht was, maar in mijn wereld leek het alsof iedereen koffie dronk. Altijd en vooral. Ik dronk zelf geen koffie tot de moment dat ik in de verdorven wereld van het studentenleven terechtkwam en van die instant cappucino ben beginnen drinken. Doorheen de jaren ontwikkelde ik een iets verfijndere smaak als het neerkomt op koffie. Echte cappucino met écht melkschuim! Wie herinnert zich niet de tijd dat cappucino’s in Belgie nog met ‘creme fraiche’ uit een spuitbus kwam, in elke respectabele tea room.

Iets meer dan 3 jaar geleden ben ik abrupt gestopt met koffiedrinken. Té veel stress, té veel hartkloppingen, té veel hoofdpijn. Dus gedaan ermee. Dat kwam ook gedeeltelijk omdat ik in mijn cabanneke in Kenia geen goeie koffie kan krijgen en dan maar op thee ben overgeschakeld. Sindsdien is thee mijn koffie. Groene thee 's morgens, verse gemberthee ’s middags en ’s avonds.

Ik moet echter toegeven, ik ben terug verliefd geworden op koffie. En dan nog wel in Azië! Tijdens een trip door Vietnam anderhalf jaar geleden. Als er iets is wat de Fransen goed hebben gedaan tijdens het koloniseren van Vietnam, dan is het wel het introduceren van baguette en koffie! (trouwens een ideale winner gecombineerd).

De koffie in Vietnam is op zijn zachts uitgedrukt, straffen toebak! Een metalen filter (zoals wij die in plastiek kennen van bij de mémé) wordt op je glas gezet, met daarin bijna evenveel koffie als kokend water. Je moet geduld hebben, want het duurt wel efkes tegen dat je koffie is doorgelopen. Buiten het feit dat je mogelijks meteen aan een hartaanval sterft bij het drinken van die zwarte brij, is er eigenlijk niks speciaals aan de hand. Maar, maar, de magie zit hem in je glas, want dat is voor een centimeter ofzo gevuld met zoete, stroperige, gecondenseerde melk. En dat, DAT, is een echte winner!


Ok, we vinden dat allemaal niet zo gezond, en dat is het allicht ook. En het is ook niet natuurlijk, organisch of vegan, dus op dat vlak scoort gecondenseerde melk ook niet zo goed. Maar lekker. Lekker! Zeker thuis eens proberen! Je vindt gecondenseerde melk in blik (yea, I know) in de meeste Belgische supermarkten bij de romen en de melkpoeder (yea, I know).

My guilty pleasure is a cup of coffee with sweet condensed milk!

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram