‘De trein is altijd een beetje reizen.’ Dat moet
waarschijnlijk één van de meest geciteerde bedrijfsslogans in België zijn en
dan vooral bij vertragingen, annuleringen of stakingen bij onze Belgische
spoorwegen.
Ik ben zelf geen fan voor het gebruik van de trein.
Toch niet wanneer ik ergens stipt moet geraken. Maar als ik gewoon wat wil
rondkijken, een praatje wil slaan en een boek wil doorbladeren, vind ik de
trein een uitgelezen manier om te reizen.
In Zuidoost Azië zijn je opties voor treinreizen behoorlijk
beperkt. Landen als Laos en de Filippijnen hebben geen spoorwegnet, dus daar
sta je maar wat te blinken op een ingebeeld perron. Maleisië, Thailand en
Vietnam hebben dan weer een aantal pareltjes van treinreizen in de aanbieding.
Dit zijn de drie meest legendarische:
Van Singapore via Maleisië naar Thailand in
stijl - The Eastern & Oriental Express.
Als je effectief met de trein van E&O reist, dan
is het hoogtepunt de trein zelf. Denk stoom, eiken meubels, satijnen bedlakens
en een restaurant met glas-in-lood.
Je kan ook een ‘lekentrein’ nemen die dezelfde lijn frequenteert. Het hoogtepunt is enerzijds de snelheid waarmee het landschap verandert in de grensstreek tussen Maleisië en Thailand. Anderzijds zijn de treinhaltes in Thailand van een schattigheid, een perfectie en een kleurigheid die ‘in een klein stationnetje’ doet verbleken in al zijn kinderlijke onschuld.
Je kan ook een ‘lekentrein’ nemen die dezelfde lijn frequenteert. Het hoogtepunt is enerzijds de snelheid waarmee het landschap verandert in de grensstreek tussen Maleisië en Thailand. Anderzijds zijn de treinhaltes in Thailand van een schattigheid, een perfectie en een kleurigheid die ‘in een klein stationnetje’ doet verbleken in al zijn kinderlijke onschuld.
Van Hanoi naar Saigon dwars door Vietnam - The Reunification Express.
Het
hoogtepunt komt wanneer je langs de Zuid-Chinese zee boemelt. Denk kliffen,
kolkend water, rotsen en een steile afgrond. En dit voor een goed uur. Mensen
met hoogtevrees boeken best een zitje aan de rechterkant van de trein.
Het tweede hoogtepunt is Hanoi buitenrijden. De huisjes zijn letterlijk tegen het spoor aangebouwd, waardoor je ongegeneerd kan binnenkijken in een Vietnamees zijn zetel, kookpotten, bed of wc. Vaak in één en dezelfde woonruimte.
Het tweede hoogtepunt is Hanoi buitenrijden. De huisjes zijn letterlijk tegen het spoor aangebouwd, waardoor je ongegeneerd kan binnenkijken in een Vietnamees zijn zetel, kookpotten, bed of wc. Vaak in één en dezelfde woonruimte.
Van Kota Bharu naar Kuala Lumpur op het Maleise
schiereiland - The Jungle Railway.
Het hoogtepunt van deze reis is wanneer de trein door
een tunnel rijdt. Geen tunnel uit beton, maar eentje gemaakt uit lianen,
tropische planten en bomen die tot aan de hemel rijken. Steek je hoofd niet
door het raam, tenzij je KO wil gaan door een boomstronk die in je gezicht
terechtkomt.
Over een periode van een half jaar heb ik alle drie de
treinreizen gemaakt, goed voor uren en dagen boemelen, lezen, eten, praten,
verwonderen. Want dat is toch waar treinreizen voor zijn uitgevonden?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
0 reacties:
Een reactie posten