Get myself connected


Op een vliegtuig van Penang naar Phuket, daar gebeurde het. Ik was onderweg naar huis, voor zover België nog als thuis kan gezien worden (alvast niet zo volgens de Gentse dienst voor bevolking). Maar vooraleer ijspegels aan mijn neus te laten groeien, ging ik nog even diepzeeduiken. En Boeddhistisch mediteren. Daarover later meer.
Vanuit een vliegtuig kan je de zaken al eens wat makkelijker vanop een afstand bekijken en het schoot mij te binnen hoe ik de laatste weken in Penang terecht was gekomen in een spinnenweb. Een web van mensen die op één of andere manier met elkaar verbonden blijken te zijn. Door een toevallige ontmoeting in een koffiehuis ontdekten Isabel en ik hoe we verbonden waren (en zijn). We blijken beiden de allergrootste fans te zijn van een bepaald soort gemarineerde rog, enkel te eten in één specifiek foodstalletje in Kuala Lumpur. Hoewel het een populair restaurant is, vraag je je toch af “Hoe groot is de kans?” We zijn elkaar toen nooit tegen het lijf gelopen in dat restaurant, zodat we elkaar maanden later in Penang konden vinden.
En bepaalde ontmoetingen krijgen zo een onwaarschijnlijke wending, dat je bijna zou denken dat ze niets meer met toeval te maken kunnen hebben. Zoals de avond dat ik Fleur tegenkom in mijn favoriete zuipcafé in Penang, Antarabangsa Enterprise (ofwel ‘Internationaal Bedrijf’, wat een toch wel obscure naam is voor een café. Misschien omdat het niet echt een café is?). Ze blijkt Vlaams te spreken. “He tof!” En reist als vrouw alleen. “Eindelijk, nog iemand!” En is van Londerzeel. “Allé seg, ik heb daar ook nog gewoond. En mekaar toch nooit tegen het lijf gelopen” (of misschien wel, zonder dat we het ons herinneren).


Zoals dat gaat met mensen die hun nachten doorbrengen in Internationale Bedrijven scheiden onze wegen uiteindelijk wegens verschillende interesses en ambities. Zij trekt richting Nieuw-Zeeland en ik blijf –nog maar eens- in Penang hangen. Een paar weken later volgt een update vanuit Nieuw-Zeeland. Van Fleur, uiteraard, want verder ken ik daar niemand. Behalve mijn klein neefje Simon, die daar op een vinger-in-de-lucht-en-scoren-die-rit-vakantie is. En blijkbaar deelt hij dat avontuur ondertussen met Fleur.
Iets over de wereld en hoe klein die is, flits door mijn hoofd.
Men zegt (ik weet wel niet precies wie deze mensen zijn, maar ze zijn allicht een grotere ontdekkingsreiziger dan ik) dat reizen je horizon verruimt. Ik zit vooral in een steeds ruimer wordend spinnenweb. En daardoor begrijp ik dat, waar ik ook ga, er ergens een connectie wacht, zelfs één waarvan ik nu nog niet het bestaan afweet.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram