Het tussentijds pensioen

“En, wat doe jij voor werk?” De vraag is je allicht al vaak gesteld. Het antwoord bevat meestal een nietszeggende functietitel en de naam van een bedrijf waar alleen jij al eerder van gehoord hebt. Dan probeer je wat interessante dingen te verzinnen over wat die functietitel inhoudt. Meestal nog wat dure of vage woorden en dan zijn de geplogendheden afgerond. 

Mijn antwoord van de voorbije 10 jaar was meestal zoiets in de trend van: Operational Excellence Manager bij onbekend-bdrijf-xyz waar ik blablabla-heel-belangrijk-verantwoordelijkheden-blabla-onmisbaarvoorhetbedijf-blabla doe. Deze uitleg heeft verschillende versies afhankelijk van wie er luistert en hoeveel indruk er dient gemaakt te worden :-)

Als je mij het voorbije jaar vroeg “En, wat doe jij voor werk?”, dan was mijn antwoord: “Euhm, niet echt iets. Ik heb mijn eigen bedrijf, maar daar doe ik niet veel meer voor. En eigenlijk reis ik liever. Maar ik heb geen idee wat hierna zal komen. Maar ik heb het wel best naar mijn zin.” Met als resultaat een vage blik in de ogen van beide partijen.

Tegenwoordig is mijn antwoord heel simpel: “Ik ben op een tussentijds pensioen.” En daarmee weet je direct alles. Nee, ik werk niet en ik doe alleen de dingen waar ik zin in heb. Ja, ik zal op een bepaald moment wel weer werken. Voila, klaar als een klontje.




Ik vind dat ik, na 10 jaar carriere en noeste arbeid, het wel verdiend heb om eens efkes niks te doen. Wat tijd te nemen, wat te reflecteren, wat verder te bekijken wat ik graag wil doen, wat te herbronnen. Om er dan weer met vernieuwde energie in te vliegen. Doe mij maar liever enkele tussentijdse pensioenen (bestaat er eigenlijk al een meervoud voor het woord ‘pensioen’ met deze betekenis?), dan te wachten tot mijn (allicht) 68ste of ouder voor het pensioen zoals we het vandaag kennen.

De allerbeste jaren van mijn leven opofferen in ruil voor –in het beste geval- iets wat mij een beetje voldoening of wat geld oplevert? Jaren en jaren van druk-druk-druk zonder deftig de tijd te hebben voor jezelf, je partner, je kinderen, je hobbies, je leven? Plotsklaps zeeën van tijd hebben om dan te beseffen dat je niet meer weet wat je nu echt leuk vindt in het leven? Nee, dank u.


Ik geniet dus volop van mijn eerste tussentijds pensioen.

Dat pensioen had ik trouwens nooit durven realiseren zonder Tim Ferriss zijn boek. I owe this man some credit :-) Koop het hier:


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
NoMadBelgian doet deze maand mee aan een fotowedstrijd. Bekijk mijn dagelijkse inzendingen op #dailytravelette.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

3 reacties:

stefanie zei

Heel wijs! Wat heb ik hoogdringend ook nood aan zo een tussentijds pensioen... ;-) je bent een vrouw naar mn hart, ik kan nog veel van je leren, dat lees ik zo...

Lienx zei

Stefanie,

Thanks!
Ik ben volop bezig om deze rubriek rond ondernemerschap (voor vrouwen) verder uit te breiden en ben volop op zoek naar partners hierin. Hopelijk dus nog veel meer in het nieuwe jaar!

Fijn dat je deze rubriek zo inspirerend vindt.

Catherine zei

Ik ben echt volledig klaar voor een tussentijds pensioen! :)
Heerlijk gevonden! Ik denk dat ik je tot inspiratie neem ;)!
www.duchesnecatherine.com

3 reacties:

stefanie zei

Heel wijs! Wat heb ik hoogdringend ook nood aan zo een tussentijds pensioen... ;-) je bent een vrouw naar mn hart, ik kan nog veel van je leren, dat lees ik zo...

Lienx zei

Stefanie,

Thanks!
Ik ben volop bezig om deze rubriek rond ondernemerschap (voor vrouwen) verder uit te breiden en ben volop op zoek naar partners hierin. Hopelijk dus nog veel meer in het nieuwe jaar!

Fijn dat je deze rubriek zo inspirerend vindt.

Catherine zei

Ik ben echt volledig klaar voor een tussentijds pensioen! :)
Heerlijk gevonden! Ik denk dat ik je tot inspiratie neem ;)!
www.duchesnecatherine.com

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram