Bendevorming in Maleisië. En ik ben erbij betrokken!

Je zou het een journalistiek experiment kunnen noemen, maar dat is het niet. (Hoewel ik er hier nu wel over zit te schrijven. Maar goed, dat leidt ons af en vult alleen maar deze bladzijde met onnodige woorden.)

Een paar maand geleden werkte ik als illegale zwartwerker in de horeca. Zonder vergunning, zonder belastingen te betalen, zonder verzekeringen, etc (oei, oei, hopelijk lezen bepaalde regeringen en de fiscus nu niet mee). Cash in hand, geen enkel spoor. Alsof ik er nooit gewerkt heb. Een geweldig geestige ervaring eigenlijk, maar dat geldt allicht niet voor de honderdduizenden échte illegale zwartwerkers ter wereld. Want ik doe dit natuurlijk voor de fun, niet uit een nood om simpelweg te overleven.

Dat zwartwerken gebeurt, in welke sector anders, in de horeca (oei, oei, hopelijk lezen bepaalde belangengroepen nu niet mee). Elke avond, klokslag 11uur (ongeveer klokslag eigenlijk), zit mijn werkdag erop en wandel ik de 200 meter terug naar huis. Het is donker, het regent (de laatste tijd toch) en obscure, Indische mannen met blikjes bier en flessen illegale, Chinese wiskey praten tegen niemand in het bijzonder. Of misschien tegen mij, maar uiteraard negeer ik hen. Groezelig is de meest gepaste term voor mijn terugweg naar huis.



Maar dan sla ik de hoek om en wandel mijn kleurrijke, veilige straat in. De straat waar mijn eigen, persoonlijke ‘neighbourhoodwatch’ op mij zit te wachten. Ze zitten op de stoep voor hun tempel, als ervaren hangjongeren, en vragen hoe mijn dag was. Of alles ok is, want ik ben 10 minuten later dan gewoonlijk. Of ik iets wil drinken. Of eten. Zet u neer. Het is een bezorgdheid waar je bijna sentimenteel van wordt. Elke avond opnieuw, weer of geen weer, zitten ze daar. En houden deze beschermengelen mij in de gaten.

Gisteren verneem ik dat ze één voor één tot dezelfde bende behoren. Een bende die bepaalde shops om geld vraagt voor bescherming. Een bende die mankracht voorziet (?) wanneer er iemand betrapt wordt op diefstal. Een bende waarvan alle leden dezelfde tattoo’s op hun lichaam hebben. Een bende die een tempel als uitvalsbasis voor hun ‘association’ heeft.


Tja, beschermengelen komen er in alle vormen en maten zeker?!

~~~~~~~~~~~~~
Volg NoMadBelgian's avonturen op Instagram. Klik hier.
~~~~~~~~~~~~~

0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram