Food - Indonesië - Pisang Goreng (ofte ongezond fruit)

Het is heel moeilijk om iets te zeggen over dé Indonesische keuken, want volgens mij bestaat die niet. Het land beslaat zó een enorme oppervlakte (het is 60 keer groter dan België) en bestaat uit duizenden eilanden (tellingen geven verschillende resultaten, maar het zijn er tussen de 17.000 à 18.300 –hoe kan je 1.300 eilanden verschil hebben?!-) waarvan er ‘slechts’ 922 bewoond zijn. Dat er zoiets als dé Indonesche keuken bestaat, lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk.

Ondanks het feit dat ik niet zo een zoetebek ben, kan je me op het eiland Flores al eens betrappen op een vieruurtje. Daar ben ik immers verslingerd geraakt aan Pisang Goreng, ofte Gefrituurde (goreng) Banaan (Pisang). Jammergenoeg voor mijn gezondheid ook te vinden in oa Vietnam en Maleisië.

Dé belangrijkste voorwaarde om dit supersimpel gerecht te laten slagen, zijn rijpe maar stevige bananen. Idealiter bakbanen, want die hebben die eigenschap. Begin er niet aan wanneer je enkel van die rauwige, zerpe, krokante bananen hebt. Je verspilt je tijd.

Wat proef je? Eerst niks. Want het beslag is veel te heet en omdat je niet lang genoeg kon wachten, is je tong allicht verbrand. Bij een tweede poging kraakt het krokante jasje en voel je de vettige structuur je gehemelte inpalmen. Dan komt de zoetigheid. Lekker warm en smeuig, klaar om al je smaakpapillen (of althans die voor zoet) op en neer te laten springen van plezier!

Benodigheden:
  • Zoals ik al zei, rijpe, stevige bananen. In de lengte doorgesneden (1 a 2 keer afhankelijk van de dikte). Eventueel ook in de breedte, als het grote bananen zijn
  • Voor het beslag:
    • 250gr bloem gemengd met een snuifje zout
    • 250ml koud water (voor luchtig beslag gebruik je bruiswater ipv plat water)
  • frituurolie


Hoe maak je het:
  • Meng bloem+zout langzaam met het water. Je mag geen klonters hebben in je uiteindelijke beslag.
  • Verhit de olie tot 175 graden.
  • Dep een stuk banaan in het beslag en frituur een paar minuten tot het goudbruin ziet. Laat uitlekken op wat keukenrol.
  • Doe hetzelfde met de andere stukken.
  • Serveer in De Standaard van eergisteren en geef er een servetje bij. 
  • Yesssssssss !!!!!!!

~~~~~~~~~
Nog geen hongerke nu? Verlekker je dan verder bij de foto's op mijn
Instagram account. Gewoon hier klikken.
~~~~~~~~~

2 reacties:

Anoniem zei

ga ik ZEKER eens proberen!!! lijkt me heerlijk!

Lienx zei

Absoluut doen. Misschien wel best je frituurketel onder de dampkap zetten.

Geniet ervan en ik ben benieuwd om de foto's te zien!

2 reacties:

Anoniem zei

ga ik ZEKER eens proberen!!! lijkt me heerlijk!

Lienx zei

Absoluut doen. Misschien wel best je frituurketel onder de dampkap zetten.

Geniet ervan en ik ben benieuwd om de foto's te zien!

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram