Hier zijn 5 goeie redenen om eens alleen op reis te gaan... (en te doen waar je zelf zin in hebt!)

Minstens een paar keer per maand krijg ik de vraag “Wat doe je liefst, alleen reizen of met twee?” En dan zeg ik ofwel: “Dat hangt af van de omstandigheden en wat ik wil doen tijdens het reizen.”, ofwel zeg ik “Ik reis enkel met iemand anders als ik eens zin heb om iemand in zijn slaap te verstikken.” Meestal een dooddoener (excusez le mot) van jewelste en werkt dus prima wanneer je geen zin hebt in talking-just-to-talk.

Reizen met twee (of meer) heeft ontzettend veel voordelen, daar zal ik het in een volgende blog over hebben. Maar vandaag wil ik een lans breken voor het alleenreizen. 




Er zijn weinig momenten in mijn leven wanneer ik vrijheid ten volle kan ervaren en dat is voornamelijk wanneer ik alleen ben. Er zijn slechts weinig momenten waarop dit kan, want mijn leven is meestal een aaneenschakeling van gelegenheden en verplichtingen waar ik continu omringd ben met vrienden, familie, collega’s of vreemden. Dus reizen is ideaal moment om weer eens wat tijd met jezelf door te brengen en volop te genieten.

Op sommige momenten vind ik het gewoon geweldig om alleen op baan te zijn en wel hierom:

  1. Omdat ik alleen kan beslissen waar ik naartoe ga gaan vandaag. Even mezelf consulteren en hopla, off I go! Op de bus, de trein, de fiets, de moto, het vliegtuig of een rikshaw. Niks zo frustrerend om tijd te verspillen tijdens het ontbijt aan oeverloos getwijfel. 
  2. Wanneer ik mijn hoofd op mijn hoofdkussen kan leggen en alvast mijn oorstopjes niet moet insteken om het lawaai van gesnurk uit te filteren. Andermans gesnurk kan mij tot moordneigingen brengen.
  3. Wanneer ik een fantastische plek ontdek en de gedachte door mijn hoofd spookt dat ik dat eigenste moment later in geuren en kleuren kan hervertellen aan al wie er niet bij was. En dus écht wel iets gemist heeft door er niet bij te zijn. Jaloezie is altijd een goeie drijfveer!
  4. Omdat het een geweldig gevoel van voldoening geeft om ergens op een plek ter wereld te staan en te denken: "Ik sta hier toch maar mooi. Wie zou mij dit nadoen?" Met een vriend erbij is die vraag natuurlijk snel beantwoord. Illusies meteen gebroken nog voor je ze hebt gemaakt. 
  5. Wanneer ik op elk moment van de dag gewoon kan doen waar ik zin in hebben. "Duiken? Ja, waarom niet eigenlijk." Een praatje met die knappe man? "Nee, vandaag niet." Gewoon een hele dag schrijven? "Yes, want ik voel dat het het moment is." Geen overleg. Gewoon lekker egoïstisch mijn zin doen.

    Je zal mij nooit horen zeggen dat je iets 'moet' doen. Ieder zijn leven. Maar toch, eens alleen op pad gaan voor een langere tijd, opent ogen en deuren en, net zoals heel wat andere ervaringen, maakt dit je tot wie je bent.


    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Via Facebook blijf je op de hoogte van mijn meest recente avonturen, zoals mijn etentje thuis bij celebrity chef Kit Mak in Hong Kong en mijn onhandige pogingen tot yoga houdingen ter voorbereiding van mijn retreat in Bali komende september. Klik hier om meteen op de Facebook pagina terecht te komen.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram