Wierook branden en de man met de baard aanbidden


Voor het eerst in mijn leven (en allicht ook voor het laatst) leef ik in een huis met een altaar. Ik kom niet uit een religieus nest, heb mij een aantal jaren geleden laten ‘ontdopen’ en ik denk zelfs niet dat er bij mijn grootouders ergens een kruis aan de muur hangt. Om maar aan te geven dat een altaar een behoorlijk uniek en uitzonderlijk meubelstuk is ten huize ‘De Pau’.

Elke dag sta ik er een beetje met verstomming naar te kijken en vraag ik mij af hoe het zo ver is kunnen komen. Waar is het fout gelopen? En hoe ga ik dit uitleggen aan mijn moeder?



Dat altaar neemt nogal een prominente plaats in in mijn living. Het is ongeveer anderhalve meter hoog en 2 meter lang, rood met goud gelakt, je kan er niet naast kijken wanneer je mijn huis binnenstapt. It’s in your face. 

Daarnaast neemt het ondertussen ook een prominente rol in in mijn leven. Ik stof het altaar af, ik brand soms wat wierook in de potjes die erop staan en ik kijk de uitgestalde goden nooit rechtstreeks in de ogen. De goden hebben pikzwarte ogen, lange zwarte baarden en een scherp zwaard. Niet meteen het soort man die je tegen de haren wil strijken of in het donker wil tegenkomen.

Ik heb er dus een groot respect voor. En ik niet alleen. Want mijn huisbaas en zijn familie komen hier op de 1ste en de 15de dag van de maankalender (I know, ik moet dat ook aankruisen op mijn agenda) ode brengen aan het altaar. Ode aan hun eigen voorouders en ode aan de goden die op het altaar wonen. De god van het huis, die zorgt dat het niet afbrandt. De god van de grond, die zorgt dat het huis niet overstroomt geraakt. De god van de rijkdom, die er voor zorgt dat ik mijn huur elke maand betaal. De god van de gezondheid, die ervoor zorgt dat wij met blozende kaakjes door het leven gaan. En de god van de keuken. Die zorgt ervoor dat we geen honger lijden en altijd lekker kunnen eten.


En voor mij valt daar zeker niet mee lachen. Afstoffen, wierook branden en ode brengen dus!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
NoMadBelgian heeft de stap gezet naar Instagram! Je kan mij volgen via @nomadbelgian als je elke dag foto's wil zien, zoals van Vietnamese, culinaire hoogstandjes, NoMadBelgian zie zich wast met een emmer in Maleisïe en een man met een baard die vloekt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


0 reacties:

0 reacties:

 

5 reasons to get the newsletter

1. you don't need to surf to this website
2. it's free
3. your personal details are safe
4. you know first about all the new adventures
5. you don't like, unscribe with just 1 click

@NoMadBelgian on Instagram